Frågor och svar

AXIVA HEMTJÄNST

Vanliga frågor & svar

Här hittar du svaren på vanligt förekommande frågor, samt tips och råd för hur du kan gå till väga för att få bästa möjliga vård för dig och dina anhöriga. Om du inte hittar det du söker här kan du alltid kontakta oss, så hjälper vi dig.

Det kan verka lite krångligt att få en klar bild av vad hemtjänsten kostar där du bor. Priset varierar nämligen beroende på kommun, inkomst och utförare. Ett viktigt mål för Axiva Hemtjänst är att du som kund ska förstå och känna dig trygg med det du betalar för.

Så här funkar det:

  • Din kommun sätter taxan (priset) för vad hemtjänsten kostar där du bor.
  • Taxan är alltid prövad mot dina inkomster. Hänsyn tas alltså till hur din ekonomiska situation ser ut.
  • Oavsett var du bor eller vad du har för inkomster finns en så kallad maxtaxa – det högsta taket för hur mycket du kan behöva betala.
    Fr.o.m. 1 juli 2016 är maxtaxan 1990 kronor. Den är lika över hela landet, oavsett aktör. Ofta betalar du mindre, efter eventuella bidrag och inkomstprövning.
  • Om du väljer att inte lämna information om dina inkomster betalar du automatiskt maxtaxan.
  • Det spelar ingen roll vilken aktör du väljer – en privat utförare kostar lika mycket som kommunala. Du betalar med andra ord ingenting extra för att anlita kvalitetsvård från en privat aktör som Axiva Hemtjänst.

Priset för hemtjänst är med andra ord en kombination av vem du väljer, var du bor och hur dina inkomster ser ut. Om du har frågor kring prissättning eller undrar mer om vilka tjänster Axiva kan erbjuda dig – tveka inte att kontakta oss, vi hjälper dig med alla dina frågor. Söker du mer information om hur du går till väga för att få ett biståndsbeslut, eller har ytterligare funderingar på hur taxorna bestäms på kommunnivå bör du istället vända dig till din kommun för svar.

Att ansöka om hemtjänst är enkelt, och ger dig frihet att söka den vård som passar just dig och dina behov bäst. Det spelar ingen roll om du väljer en kommunal eller privat utförare (det kostar inte mer att anlita privat vård), men själva ansökan går via din kommun och en biståndshandläggare.

Så här går du till väga:

  • Kontakta en biståndshandläggare i din kommun. Ofta finns uppgifterna på nätet.
  • Välj den hemtjänst som passar dig, och meddela biståndshandläggaren. Kontakta gärna oss för råd och information om hemtjänst där du bor.
  • Biståndshandläggaren hjälper dig att skicka in din ansökan.
  • Om du valt Axiva Hemtjänst (vilket vi hoppas!) tar vi omgående kontakt med dig för att planera din hemtjänst efter dina behov, unika förutsättningar och önskemål.

Glädjefyllda möten och förstklassig vård kräver god kommunikation. Att förstå varandra innebär inte bara en viktig mänsklig kontakt, det gör att du som kund kan vara trygg med att dina behov blir uppmärksammade och prioriterade. Nyanserade begrepp och tolkningar är särskilt viktiga i vårdsammanhang, och en positiv relation till den som utför vården är en nyckelfaktor.

Därför inriktar vi oss på att ha en särskilt stark språkkompetens. Vår personalstyrka talar förutom svenska även finska, arabiska, assyriska, syrianska, kurmanji, somaliska och serbiska/bosniska. Utöver dessa språk arbetar vi kontinuerligt med att utveckla våra språkkunskaper – och själva mötet med våra kunder – för att just din vårdupplevelse ska bli så bra som möjligt. Det är också därför som vår målsättning är att du alltid ska ha en kontaktperson som talar samma hemspråk som du, för att underlätta er dialog.

Om du har frågor gällande Axiva Hemtjänst och hur vi arbetar med kommunikation eller språk är du välkommen att kontakta oss.

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.